jueves, 15 de enero de 2015

Mapes de conceptes en la intervenció amb les famílies


Cas 1 (el meu projecte)
Mapes de conceptes en la intervenció amb les famílies
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Una mestra de primer curs d'Educació Primaria utilitza les TIC per organitzar i realitzar una intervenció amb els pares i mares dels seus alumnes perquè falta entendiment i coordinació entre l'escola i les families. El tema que es tracta en concret és els deures a casa però l'objectiu va més enllà i busca millorar les relacions entre pares i mares i l'escola.
S'utilitza el Cmap per a anar organitzant la informació, orientar el procés i les intervencions, destacar informació, explicar-la, relacionar-la, destacar-la, analitzar-la, sintetitzar-la, arribar a punts en comú, etc.
S'utilitzen eines de recerca en la xarxa perquè es preten que els pares aconsegueixquen dominar-les i familiaritzar-se introduint aquesta costum de recerca d'informació en la resta de temes i que tinguin informació objectiva, científica, variada... en aquesta i en futures ocasions per a poder reflexionar més i millor sobre distints aspectes.

Índex Contingut Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
9 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa i a classe


---
Tipus d’escola
Infantil (2º cicle) i Primària
Families de 1º curs EP
Localització del centre
Barri centric d'un poble de Valencià
---
Connexió
Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica, aula de PT, aula de AL, despatx spicopedagog, sala de professors i oficines
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana, mitjana-baixa


---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Estudis obligatoris i edats compreses entre 25 i 40 anys
---
Àrea / unitat
Educació Primària (att. families)
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Recopilació, estructuració i organització d'informació per fer debats, argumentacions... i obrir-se a nous punts de vista de l'activitat docent i de l'educació
---
Nivell d’aprenentatge esperat
Utilització de noves fonts d'informació
---
Tipus d’activitat
Coordinació i col·laboració entre el centre i les famílies (atenció tutorial a les famílies)
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Mapes de conceptes amb cmap
http://cmap.ihmc.us/
Raó per la qual la fa servir
Es va treballar en la formació de la psicopedagoga
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines per representar el coneixement
---
Dificultats trobades


---
Ajuda / col·laboració emprada
Suport de l'equip directiu i treball col·laboratiu i cooperatiu amb la psicopedagoga
---
Rol del professor
Dinamitzador, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir teories, relacions... Constructor i avaluador del seu propi coneixement
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida
---
Avaluació de l’aprenentatge i dels objectius
S'ha aconseguit utilitzar les TIC amb soltura i iniciativa i s'ha millorat la relació entre la mestra tutora i les families dels seus alumnes
---
Lliçó apresa pel professor
El treball amb les famílies requereix, també, ser directe i programat
---



Història completa


Entrevistador: En primer lloc voldria que valorares de manera global la teua experiència en el treball amb els pares i mares, penses que ha estat satisfactoria?
Professora: Sí, recomane que es treballe amb els pares sempre que es pugui. En aquesta experiència en concret he obtés bons resultats. Tal volta alguns pares i mares, inclos la majoria, segueix tenint la mateixa opinió que abans sobre les tasques escolars que els seues fills han de fer a casa, com jo, que segueixc pensant, com abans, que són necessaries. Però, el treball conjunt, les xarrades o com vuilgam anomenar aquesta experiència, han servit per a arrimar punts de vista i per a comprendrens millor ja que tots hem reflexionat sobre les maneres de pensar i de fer dels altres i, el que és més important, hem creat un clima de cordialitat on ha quedat clar que el que a tots ens interessa són els nens. I per això pense que la imatge d'uns respecte als altres ha millorat, s'ha enfortit i, per tant, també ha millorat la nostra relació i també pense que tots hem pujat les espectatives envers els altres.
Entrevistador: I com t'han ajudat les TIC?
Professora: Les TIC han estat essencials. D'una banda ens han servit per fer el treball d'investigació, donant l'oportunitat a cadascú d'accedir a tota la informació que hagi cregut convenient cosa que ha fet que ningú es sentis manipulat, que poguessin defensar les seues opinions ben argumentades i al mateix temps s'han trobat amb arguments contraris que els han fet reflexionar. D'altra banda, quan treballem amb els pares i mares i més quan es tracta d'un tema on hi ha tan d'objectiu com de subjectiu perquè el que pretenem és canviar i fer valoracions personals, s'ha d'estructurar molt el que hem de fer. I en açò les TIC ens han ajudat ha organitzar el treball, a sintetitzar, a traure conclusions...
Entrevistador: Quines TIC heu utilitzat?
Professora: Hem utilitzat les ferramentes de recerca d'informació que tots utilitzem ja de forma normal en casa amb els nostres ordinadors com é el google, el youtube. I també hem utilitzat la pizarra digital i el Cmap.
Entrevistador: Què és el Cmap?
Professora: És un programa per fer mapes conceptuals, gratuit i molt fàcil d'utilitzar.
Entrevistador: I per què s'ha triat aquest programa en concret?
Professora: Bé, l'hem descobert fa poc i ens ha agradat molt i simplement l'hem triat perquè som capaços d'utilizar-lo de forma eficient i responia a les nostres necessitats. Ens ha paregut el més adequat per a nosaltres.
Entrevistador: Doncs, imagine que el tornaras ha utilitzar
Professora: Segur que sí i a més espere poder-ho fer amb el meu alumnat d'aquí a un temps no massa llarg.
Entrevistador: Penses què es necessita una gran formació per poder incloure les TIC en els projectes docents? Què pots dir-me al respecte?
Professora: Per mi, el que verdaderament es necessita és interés, com en la resta d'aspectes de la nostra professió. Hem de seguir formant-nos i hem de fer-ho per poder respondre a les necessitats dels nens i , per tant, en aquestos moments la formació en les TIC és molt, molt, important. Jo no sóc una experta en les TIC però es un camp que m'interessa i que trobe que hem pot ajudar molt i que avui dia es indispensable i per això mai el deixe de costat, de quan en quan hem recicle i sempre que hem surt l'oportunitat d'aprendre alguna cosa nova intente aprofitar-la.
Entrevistador: I per finalitzar, t'agradaria dir res més?
Professora: Sí, m'agradaria animar als docents a formar-se i a incloure les TIC en les seues tasques. Al principi, quan comences a utilitzar-les comprenc que per aquelles persones, normalment més grans, que no les han utilitzat molt pot resultar un poc frustrant el temps que has d'invertir i les coses que has d'aprendre en relació als resultats perquè encara que progresses no aconsegueixes un domini per poder utilitzar-les de forma el suficientment eficient. Però, amb la pràctica aprens, i molt, i una vegada tens prou experiència els resultats que vas obtenint al aplicar les TIC a l'aula és immensament més gran que la inversió que et pareixia en un principi tan gran.
Entrevistador: Imagine que és com per exemple cuinar, una vegada domines les nocions bàsiques s'apren millor...
Professora: Sí, així és. Adquirir les primeres destreses i fer bé els primers plats costa moltíssim més que els que aniran després. Així, que ningu es desanime perquè els resultats que s'obtenen són increibles sobretot si parlem de l'aula amb els nois i noies jo destacaria com la seua motivació es va multiplicant.



No hay comentarios:

Publicar un comentario