- Títol de l'activitat: L'escola a casa
- Agents personals i tecnologia mediadora
Agents personals: pares i mares
d'una classe de 1º d'EP, mestra-tutora del grup i jo com a
psicopedagoga
Tecnologia mediadora: els
ordinadors de l'aula d'informàtica del centre, els ordinadors de
casa, cercador Google, Youtube, Cmap, i pizarra digital.
- Problema: Falta de entendiment i col·laboració entre les families i l'escola.
La tutora ha rebut queixes d'algunes
dels pares i mares respecte al treball a casa perquè pensen que els
nens són massa menuts per realitzar deures a casa inclús el cap de
setmana. Però la tutora pensa que els deures a casa són un reforç
necessari i una educació en hàbits d'estudi tant per als noies i
noies com per als pares i mares i, a més, es coordina amb la resta
de mestres de 1º pel que totes segueixen la mateixa dinàmica de
treball amb l'alumnat incloent els deures que fiquen per a casa i la
resta de mestres no han rebut cap queixa, pel que pensa que és
necessari motivar als pares del seu grup i fomentar la seua
col·laboració. Així que després de comentar-ho amb la
psicopedagoga han decidit que es podria realitzar unes xarrades de
pares
- Manera de plantejar el problema
El divendre día 28 de novembre la
tutora té programada una reunió de pares per informar de com ha
anat el transcurs del curs fins el moment y per citar-los
individualment per a recollir els resultats de primera avaluació del
curs. Aquí la psicopedagoga proposarà el taller de pares i mares,
informant-los de la preocupació de la tutora per ampliar la
comunicació i col·laboració entre l'escola i les families ja que
és un començament d'etapa nou amb una dinàmica diferent on convé
sentar les bases per mantenir una bona relació.
- Context de l'activitat
Es tracta d'una escola pública on
s'imparteixen les etapes d'infantil (2º cicle) i primaria i està ubicada en un barri centric d'un poble de Valencià on predomina el
treball agrícola pel que el seu desenvolupament sempre ha estat moderat i, per tant, creat per una comunitat predominantment autòctona defensora de les seves costums i de la seva cultura.
L'equip directiu del centre és el mateix des de fa moltrs anys i a l'escola predomina la mateixa dinàmica organitzativa i funcional des de sempre però encara que no es tracta d'un equip directiu innovador si que són comprensius i apoyen al professorat que desitge dinamitzar noves propostes.
L'equip directiu del centre és el mateix des de fa moltrs anys i a l'escola predomina la mateixa dinàmica organitzativa i funcional des de sempre però encara que no es tracta d'un equip directiu innovador si que són comprensius i apoyen al professorat que desitge dinamitzar noves propostes.
- Característiques dels aprenents
La població en general és d'una
classe sociocultural i econòmica normal-baixa i la majoria dels
pares del grup han cursat només els estudis obligatoris i han viscut
sempre al poble. En la major part dels casos es tracta de famílies
tradicionals on segueixen sent les mares qui dediquen més temps a
l'educació dels fills i atenen principalment la relació entre la
família i l'escola. Així a l'aula hi ha només dos casos de
famílies monoparentals i un noi de pares estrangers. I les edats de
tots els pares i mares estan compreses entre els 25 i els 40 anys.
La mestra-tutora és mestra
d'educació primària i mestra d'educació especial encara que al
centre només fa la funció de mestra d'educació primaria. Té 35
anys i és d'un poble proper. Pel que fa al seu treball mostra molt
d'interés pel procés d'aprenentatge del seus alumnes i està
especialment preocupada per l'atenció a la diversitat i per
l'eduació emocional del seu alumnat prioritzant l'atenció als seus
estats emocionals i a la creació d'un ambient d'aprenentatge adequat
utilitzant activitats creatives, cooperatives, significatives i
lúdiques.
- Competències específiques
Tenint com a referent les 7
competències generals que ha establert la LOMCE les competències
específiques a assolir són:
- Competència per utilitzar correctament les TIC que tenen al seu abast
- Competència per analitzar aspectes educatius de manera crítica
- Continguts
Procedimentals:
- Utilitació d'instruments virtuals de comunicació
- Realització d'una investigació
- Defensa del propi punt de vista i de punts de vista alternatius
Actitudinals:
- Valoració de les TIC com a ferramentes d'informació
- Valoració de les TIC com a mitja de comunicació entre la comunitat educativa
- Predisposició a entendre els punts de vista diferents als propis
Conceptuals:
- Fonst d'informació contrastable sobre l'eduació
- Cercadors d'informació
- Activitats i orientacions
1ª sessió:
Activitat
1:
Posada en comú de punts dels punts de vista personals sobre els
aspectes educatius i concretament sobre la realització de deures a
casa.
Activitat
2:
Utilització dels Cmap per crear dos punts de vista alternatius "a
favor" "en contra" de la realització de deures a casa
amb arguments
2ª sessió:
Activitat
3:
Visionat de diferents estudis sobre la conveniencia o no de fer
deures a casa
Activitat
4:
Distribució aleatòria dels pares i mares en 2 grups per defendre
els dos punts de vista alternatius
Activitat 5: Recerca d'informació
segons l'equip al que es pertany
3ª sessió:
Activitat 6: Posada en comú de la
informació per completar el mapa conceptual
Activitat 7: Reflexions
- Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d'aquesta assignatura
El
problema s'ha creat pels diferents interessos dels pares i mares i de
la mestra pel que es tractarà de resoldre amb l'orientació
psicopedagògica. Concretament es tractarà el problema per incidir
en l'aprenentatge significatiu segons la perspectiva constructivista.
- Procediment i criteris d'avaluació
Com a psicopedagoga orientare el
procés d'intercanvi d'informacions, reflexions i opinions amb
l'objectiu de trobar punts en comú entre la tutora i els pares i
mares. I sobre aquetes impressions comuns intentaré que
estableixquen acords sobre els que bassar les seues relacions.
Concretament com a mediadora de les
TIC proporcionare, junt amb la tutora, els recursos necessaris per a
que puguin dur a terme el procés d'aprenentatge i els orientare i
ajudare davant dels dubtes que vagin sortint.
Els criteris d'avaluació seran els
següents:
- Utilització autònoma de les TIC
- Recerca d'informació rellevant
- Visió crítica del propi punt de vista
- Visió crítica de punts de vista diferents
- Interés per trobar punts d'acord
- Implicació en les activitats
- Temporalització
Constarà de 3 sessions distribuides
en els dies 1, 8 i 15 de decembre a més de la presentació del dia
28 de novembre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario